Direktlänk till inlägg 13 september 2012

Rökfritt 2050?!

Av Marie Svensson - 13 september 2012 15:51

EU vill att Europa

ska vara rökfritt till år 2050.

Jag tycker detta är diskreminering

för alla rökare!!

Ingen ska bestämma att jag ska sluta röka eller inte.

Det är jag själv som ska bestämma detta.


Redan om fem år ska det finnas mindre alternativ

över utbudet av cigaretter.

På cigarettpaken ska det bara stå märket och skrämselpropaganda

att det skadar din hälsa och blablabla.

Som om vi inte vet det redan eller??!

Jag kan köpa att det ska finnas mindre utval av cigaretter

men att EU vill ha ett rökfritt Europa 2050

är löjligt.


!!!NGEN SKA BESTÄMA ÖVER MITT LIV!!!



 
 
Ingen bild

Maja

15 september 2012 12:11

Svårt att förstå prioriteringen. Skatten på cigaretter får Sverige att gå runt och jag misstänker att det är så även i övriga europa. Kostnaden för denna fadäs kan antas vara enorm. Varför inte ha som mål att Europa inte ska ha några hemlösa år 2050 istället? Det kan vi rökare subventionera genom de skattepengar vi betalar för att röka!

Marie Svensson

17 september 2012 17:06

Hej Maja!
Jag kan hålla med dig. Finns det inget viktigare att satsa på än att få ett "rökfritt Europa 2050"??
Visst man måste ju börja någonstans men jag tycker inte att rökning är prio ett.

Mvh/Marie

 
Ingen bild

Maria

16 september 2012 07:25

Hej

Jag googlade på "ett rökfritt Europa 2050" och hittade ditt inlägg om detta. Såklart bestämmer du själv om du vill röka och därmed dra på dig cancer och kol och annan skit. Men vet du vad jag tror? Jag tror att syftet med "Ett rökfritt Europa" är ur samhällsynpunkt och att den stora anledningen till satsningen att man vill få ner kostnader för sjukdomar relaterade till rökning. Vänd på steken - varför ska de som INTE röker bidra med skattemedel till behandlingar för såna som långligger på våra sjukhus? Eller till såna som vårdas hemma med assistenter och syrgastuber och rullstolar och anpassade bostäder? Jag förstår att det ovan låter krasst, men jag tror att det är kostnader för sånt jag beskriver som "Ett rökfritt Europa" vill minska. Det handlar alltså inte om att diskriminera någon, utan mer om att använda det samlade kapitalet på ett vettigt sätt. SAMT, gissningsvis, att skapa en hälsosammare kultur..

...men det är vad jag tror..


Mvh Maria

Marie Svensson

17 september 2012 17:03

Hej Maria!
Jag håller med dig om dina tankar som du skrev ovan.
Men samtidgt tänker jag att jag betalar ju själv skatt,så att jag och andra som behöver vård ska få det.

Min första reaktion var att vi rökare ska "sättas dit".
Det var därför jag skrev det inlägget.
Jag vet att det är farligt att röka och alla sjukdomar som man kan få pga denna skit,men ändå står jag där med en ciggaret i handen varje dag. Tro mig,jag tänker varje dag på att jag skadar min kropp. Och det börjar skrämma mig. Så jag ska ta tag i detta och göra något åt det. Inte för någon annans skull utan för mig själv och min hälsa.

Mvh/Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Svensson - 31 december 2012 13:07

Om 11 timmar är detta året till ända. Det har bara sprungit i väg,tiden har gått väldigt fort. Men det sägs ju att tiden går fort när man har roligt, jag har haft ett väldigt roligt och lyckligt år!!!   Kvällen spenderas på jobbet men ska s...

Av Marie Svensson - 29 november 2012 13:34

Som sagt,var är snön? I mina gamla hemtrakter (Dalstorp)   har det snöat i veckan. Men inte har det gjort det i Sexdrega inte. Lite snö med inslag av regn bara och det kan kvitta. Men men,den som väntar på nått gott väntar aldrig för läng...

Av Marie Svensson - 23 november 2012 09:35

Gick upp då sambon väckarklocka ringde vid 06.40. Han har så svårt att gå upp på mornarna och klockan ringde flera gånger innan han mösa sig ur sängen :) Så jag tänkte,varför ligga här och slöa när jag ändå är klar vaken. Så jag gick upp och ko...

Av Marie Svensson - 24 september 2012 18:54

Alla har vi gjort saker eller sagt saker som vi önskar att vi inte gjort/sagt. Men dessa saker har hänt och vi kan inte göra något åt det nu.   Jag har gjort misstag och valt "fel" vägar i mitt liv som kanske inte bara har påverkat mig ut...

Av Marie Svensson - 17 september 2012 17:07

Åkte in till Borås i förmiddags för att shoppaloss lite. Och det kan jag säga,att det gjorde jag    Det var riktigt trevligt att gå i affärer själv. Borde göras oftare :) Så jag gjorde av med kanske lite för mycket pengar men nu behöver jag...

Ovido - Quiz & Flashcards